"De machines zijn stil, laden snel en doen ongestoord hun werk"
Vanuit het landelijk Hoogwaterbeschermingsprogramma wordt tot 2050 een groot aantal dijken in ons land versterkt. Voor Waterschap Rivierenland betekent dat ongeveer 400 kilometer aan dijkversterkingen in de komende decennia, waaronder de dijkversterking tussen Tiel en Waardenburg. We spreken met Kevin van Dijk, projectvoorbereider van bouwcombinatie Mekante Diek, over het versterken van dit specifieke stukje dijk tussen Tiel en Waardenburg. Mede dankzij de SSEB-subsidie wordt de uitvoering zonder uitstoot van schadelijke stoffen gedaan en is daarmee uniek in zijn soort.
Kun je toelichten wat dit project uniek maakt voor Mekante Diek?
Binnen bouwcombinatie Mekante Diek, bestaande uit Dura Vermeer, Van Oord en Ploegam, werken we samen aan de dijkversterking van deze 19 kilometer lange dijk. De dijk wordt zowel in de breedte als in de hoogte verstevigd, waarbij we grond toevoegen en damwanden als constructie plaatsen. Uiteindelijk wordt er ook een nieuwe weg aangelegd bovenop de dijk. Wat het project zo uniek maakt is dat we het vrijwel volledig emissieloos realiseren. We hergebruiken veel materialen, zoals zand en verschillende soorten klei. Maar we zetten ook elektrisch bouwmaterieel in. De werkzaamheden zijn in april vorig jaar gestart, en we verwachten het project eind 2026 af te ronden.
Waarom voeren jullie dit project emissieloos uit?
Bij de inschrijving voor de opdracht vanuit het Waterschap Rivierenland was duurzaamheid een belangrijk selectiecriterium. Op dat vlak hebben we goed gescoord. Ons plan richtte zich op het hergebruik van materialen en een zo goed als emissieloze uitvoering.
Hoe gaan jullie om met de laadvoorziening?
Op de bouwlocatie zelf hebben we geen laadmogelijkheid; daarom laden we onze machines op bij WattHub – een laadplein in de buurt. Dit laadplein is ontstaan uit onze bouwcombinatie Mekante Diek. We wisten vooraf dat we een uitdaging hadden rondom laden. Hoe kunnen we nou zorgen dat onze elektrische machines op tijd en voldoende zijn opgeladen? In een samenwerking met Betuwewind en aandeelhouders van Mekante Diek hebben we een geschikte locatie gevonden en is WattHub – als bedrijf – opgericht en gerealiseerd. Het mooie is dat we daar groene energie uit de drie windmolens gebruiken.
Het laden op afstand brengt ook een uitdaging met zich mee. Accu’s moeten natuurlijk met een volle batterij, op tijd, bij de machines zijn.
Hoe zorgen jullie daarvoor?
Die verantwoordelijkheid ligt deels bij de machinisten en chauffeurs zelf. Daarnaast hebben we collega’s die dit begeleiden en vrachtwagenchauffeurs die de accu’s van de bouwplaats naar het laadplein en vice versa transporteren. Vanwege veiligheidsredenen mag je niet zomaar met batterijen rijden – daarom hebben ze een cursus gevolgd.
In het begin probeerden we wel eens wat anders. We hebben gepoogd om het brengen en halen van accu’s te plannen in een Excelbestand, maar er zijn zoveel variabele factoren dat je eigenlijk geen solide planning kan maken. Denk aan een machine die toch een andere activiteit gaat doen waardoor hij meer of minder stroom verbruikt, of veranderende weersomstandigheden.
Jullie zijn inmiddels een tijdje onderweg met emissieloos bouwen. Wat gaat er goed?
Wat heel goed gaat is dat het werk op normale wijze doorgaat, ondanks de inzet van elektrische machines. Dat was in het begin een zorg, want we werken met nieuwe machines waar we nog geen ervaring mee hadden. De machines doen hun werk dus goed. En het laden gaat vrij snel. Het prettigst zijn de machines die een volle dag draaien op één accu, want dan kan je gewoon je ding doen.
Ook is de ervaring van de mensen erg positief. De machines zijn veel stiller, dit is positief voor de machinisten maar ook voor de omgeving. De machinisten vinden het erg fijn werken! Daarnaast is het soms natuurlijk wennen, omdat je accu’s moet wisselen en af en toe te maken hebt met storingen.
Hoe komen jullie aan de elektrische machines?
Bouwcombinatie Mekante Diek huurt de machines van de moederbedrijven (Ploegam, Dura Vermeer en Van Oord). Zij hebben ze in eigendom.
Zijn er dingen waar jullie tegenaan lopen?
We stoeien het meeste met het tijdig opladen van de accu’s. Er is weleens een storing aan het laadplein, waar je pas ’s ochtends achter komt. Dan start je de dag dus met een lege accu. We proberen er steeds meer grip op te krijgen, door op afstand gegevens uit te lezen of zelfs handelingen te doen. Soms gaan medewerkers van WattHub ’s avonds zelfs langs om te checken of de machines allemaal wel laden. Niet ideaal, maar dat geeft wel de meeste garantie voor een volle accu.
Hoe gaan jullie om met netcongestie?
De windmolens zijn onze primaire energiebron. Wanneer er echter te weinig windenergie voorhanden is, maken we als één van de eerste en weinige partijen gebruik van een tijdsgebonden contract. We hebben de afspraak dat we op gezette tijden, voornamelijk ’s nachts, vanuit het net mogen laden en op bepaalde piekmomenten niet mogen laden. En dat gaat goed. Zo kunnen we ongestoord laden en starten we de dag met volle accu’s.
Hoe is jullie ervaring met elektrisch werken tussen de seizoenen door?
We zien daarin geen grote verschillen. De accu’s zijn gekoeld en verwarmd, afhankelijk van het seizoen. In de winter verbruiken de machines natuurlijk iets meer. Maar dat zorgt niet voor problemen.
Bij het laden moeten we in zekere zin wel rekening houden met het weer. In het zomerseizoen is er een overschot aan stroom, dan kunnen we meer het van het net afnemen. In de winter is dit minder en zijn we meer afhankelijk van de windverwachting.
Contact
Heb je vragen over (het toepassen van) schoon en emissieloos bouwen? Neem dan contact op. Kijk op deze pagina voor meer informatie over de SSEB-subsidie.