Emissieloze uitvoering en bouwhub bij reconstructie Blauwe Golven in Arnhem
Het gebied 'De Blauwe Golven' werd volledig opnieuw ingericht. Omdat het een drukke binnenstedelijke omgeving is, werd het zoveel mogelijk met elektrisch materieel uitgevoerd om overlast te voorkomen.
Het project
De Blauwe Golven en omgeving werden opnieuw ingericht. Het kunstwerk en het gebied eromheen hadden een opknapbeurt nodig zodat het gebied beter past bij de wensen die er liggen voor de openbare ruimte. De bedoeling was om het gebied aantrekkelijker te maken door het beter bereikbaar en leefbaar te maken. Met als doel: een prettige en veilige plek. De randen van het gebied kregen een nieuwe en groenere uitstraling waardoor er een betere en mooiere verbinding met de binnenstad is ontstaan. De fontein werd opgeknapt en spuit weer. Op een iconisch kunstwerk kan worden gestruind, gefietst, geskated en geparkeerd.
Met het Bouwteam is samen met de gemeente Arnhem en andere betrokken partijen het ontwerp uitgewerkt. Roelofs heeft het Voorlopig Ontwerp uitgewerkt tot een Definitief Ontwerp en een Uitvoeringsontwerp.
Grootste openbare kunstwerk van Nederland
De huidige Blauwe Golven in Arnhem is gerealiseerd in 1977. Dit is destijds gecombineerd met de aanleg van de omvangrijke infrastructuur voor de huidige Nelson Mandelabrug. De Blauwe Golven is ruim twee hectare groot en daarmee het grootste openbare kunstwerk van Nederland.
De meerwaarde
Projectvorm is een bouwteam waarin nauw wordt samengewerkt met de gemeente Arnhem en betrokken partijen. Omdat het een project in een drukke binnenstedelijke omgeving betreft, wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van elektrisch materieel. Daarnaast werd gebruikgemaakt van een bouwhub, van waaruit energiezuinige wagens het materiaal naar de bouwplaats vervoeren. Om de overlast voor de omgeving gedurende de uitvoering tot een minimum te beperken wordt bovendien in fases gewerkt.
Bron tekst en beeld: Roelofs