Hugo de Groot Snelfietsroute

De aanleg van een fietsstraat in de Hugo de Grootstraat is onderdeel van snelfietsroute. Bijzonder aan het project zijn de zero emissie graaf- en grondverzetmachines, aggregaten en vrachtvervoer. Dit project is een initiatief vanuit gemeente Arnhem en als pilot aangemerkt voor het Schone Lucht Akkoord, thema Mobiele Werktuigen.

Delen van kennis

De geleer​de lessen worden omgezet in een roadmap emissieloos bouwen. Dit wordt de basis voor de aanbesteding en uitvoering van toekomstige GWW projecten in Arnhem. Hierbij wordt zoveel mogelijk afgestemd op de landelijke Routekaart SEB en worden de lokale markt partijen/aanbestedende diensten betrokken.

Schone en gezonde leefomgeving

De inzet van emissieloos materieel zorgt initieel voor reductie van stikstof, fijnstof en CO2. Een tweede doel was onderzoeken of zero-emissie en/of emissiearm materieel op andere vlakken voordelen biedt, vergeleken met regulier materieel. Denk bijvoorbeeld aan de hinderbeleving. Deze meerwaarde is afgezet tegenover de (eventuele) meerprijs van zero-emissie materieel en/of emissiearm materieel. Tot slot is gekeken naar eventueel profijt of kansen op het gebied van andere duurzaamheidsthema’s. Denk o.a. aan: klimaatadaptatie (afkoppelen en voorkomen hittestress), gebruik van circulaire bouwmaterialen en hergebruik van materialen.

Monitoring

Het bijgevoegde rapport ‘Hoogwaardige fietsroute Hugo de Grootstraat – Valckenierstraat Pilot Schoon en Emissieloos Bouwen‘ beschrijft de resultaten uit het onderzoek van RHDHV. In het rapport is een vergelijk gemaakt tussen de emissies die samenhangen met het oorspronkelijk ontwerp van de gemeente (de referentie situatie) en de emissies die samenhangen met de daadwerkelijk gerealiseerde situatie. Dit zodat de impact van de inzet van het elektrisch materieel en HVO konden worden bepaald. Dit betekent ook dat de impact van de tussentijds doorgevoerde ontwerp optimalisaties zijn meegenomen in de resultaten van het onderzoek. Hier dient rekening mee te worden gehouden bij het interpreteren van de gerapporteerde resultaten omdat de impact ervan substantieel is.

Resultaten

Uit de berekeningen blijkt dat er substantiële reducties van de verschillende emissies zijn behaald.: -80 % fijnstof, -73 % stikstofoxiden en -99 % CO2. Dit is voor het grootste deel toe te schrijven aan de inzet van elektrische werktuigen. Met de maatregelen voor de mobiele werktuigen is 12.932 liter diesel bespaard.

Wanneer de resultaten worden vergeleken met het verplichte basisniveau voor mobiele werktuigen en bouwlogistiek van de Routekaart Schoon en Emissieloos bouwen (SEB) zijn de conclusies als volgt:

  • Voor Mobiele Werktuigen op de Bouwplaats is 100% voldaan aan het gestelde basisniveau voor 2023 en 2025.
  • Voor Mobiele Werktuigen op de Bouwplaats is voor 89% voldaan aan het gestelde basisniveau voor 2028.
  • Voor Mobiele Werktuigen op de Bouwplaats is voor 78% voldaan aan het gestelde basisniveau voor 2030.
  • Voor Bouwlogistiek is 100% voldaan aan het gestelde basisniveau voor 2023, 2025, 2028 en 2030.

Bron tekst en beeld: De Groene Koers