Ecoduct Groene Schakel / HOV Hilversum

Project Ecoduct Groene Schakel / HOV Hilversum betreft een deelproject van het project HOV in ’t Gooi, waarin de aanleg van een hoogwaardig openbaar vervoer (R-Net) verbinding tussen Huizen en Hilversum wordt gerealiseerd met oog voor omgeving en duurzaamheid.

Beschrijving van het project

Project Ecoduct Groene Schakel / HOV Hilversum betreft een deelproject van het project HOV in ’t Gooi, waarin de aanleg van een hoogwaardig openbaar vervoer (R-Net) verbinding tussen Huizen en Hilversum wordt gerealiseerd. Voor een belangrijk deel ligt het tracé van de HOV-baan in de gemeente Laren en Hilversum (deelproject Laren/Hilversum) dicht langs het spoor. Er zijn kruisingen met het spoor onderlangs (voor auto en fiets), bovenlangs en gelijkvloers (HOV-baan) nodig waardoor nieuwe werkende wegverbindingen ontstaan en bestaande spoorverbindingen worden vervangen.

Maar het project is meer dan een busverbinding. Een flink deel van het projectbudget wordt gebruikt om het leefklimaat en de verkeersveiligheid te verbeteren. Veel aandacht gaat uit naar een groene en natuurlijke inpassing. Vooral de situatie in Hilversum leent zich voor het versterken van natuurwaarden. Zo wordt de gemeentelijke Weg over Anna’s Hoeve gebundeld met het spoor en de nieuwe busbaan. In opdracht van het ministerie realiseert het project namens het MJPO programma (Meerjarenplan Ontsnippering) een natuurverbinding over spoor, busbaan en gemeentelijke weg. Op deze manier vergroten we het leefgebied voor flora en fauna en dragen op een belangrijke manier bij aan biodiversiteit in het gebied.

Ook is er aandacht voor duurzaamheidsmaatregelen tijdens de uitvoering, zodat de emissies van stikstof, fijnstof en CO2 worden gereduceerd. Er worden diverse nul-emissie (elektrische) mobiele werktuigen ingezet, waaronder elektrische krollen, verreikers, een elektrische kraan en een elektrische wals.

Doel van de pilot

HOV ‘t Gooi is één van de pilotprojecten binnen de innovatieregeling verduurzaming bouw. De resultaten van deze pilotprojecten worden gemonitord door Goudappel-Coffeng. De overkoepelende methodiek voor monitoring en evaluatie is gebaseerd op de principes van de in de EU ontwikkelde FESTA-methodologie. De FESTA-methodologie is ontwikkeld voor het opzetten, evalueren en monitoren van Field Operational Tests (FOT) van nieuwe voertuigtechnologie.

Doel van de monitoring en evaluatie is een adequate vergelijking te maken met de huidige praktijk, waarbij de inzet van conventionele dieselwerktuigen dominant is, om eventuele knel- en leerpunten te identificeren waarmee opschaling mogelijk moet worden.

Bron tekst en beeld: Provincie Noord-Holland