Laakhavens West

In Laakhavens-West is in verschillende fasen elektrisch materieel ingezet en wordt gewerkt aan een duurzame stroomvoorziening op de bouwplaats.

Beschrijving van het project

De pilot is opgedeeld in verschillende fasen. Per fase worden een aantal geleerde lessen gedeeld.

Fase 1: de uitvoering van Petroleumhaven BRM in 2016

Via EMVI is de inschrijvers gevraagd om elektrisch materieel in te zetten. Er is dan nog geen voorbereiding in de vorm van bouwstroom voorzien. Het resultaat is dat er klein elektrisch materiaal is ingezet, waaronder golfkarretjes en een trilplaat.

Fase 2: het bespreken van de mogelijkheden in een sessie met aannemers

In 2017 werd hier vervolg aan gegeven in een sessie met aannemers om de mogelijkheden te bespreken.

Fase 3: de uitvoering van de Kademuur Hooigracht in 2019

Hier was een bouwstroomvoorziening voorbereid. Via EMVI won de laagste inschrijver, de bouwstroomaanleg is daarom niet gebruikt.

Fase 4: voorbereiding van de Kademuur Houtzagerssingel sinds 2019

Stedin geeft aan dat de optie van een accupack in het formaat zeecontainer ook mogelijk is. Deze kan worden opgeladen met windenergie aan zee. Dit loopt nog, maar waarschijnlijk wordt er voor nu een bouwstroomaansluiting geregeld. Daarbij wordt onderzocht hoe dit later om is te zetten naar een oplaadpaal.

Lopende bouwstroomaanvragen:

  • Piet heinplein
  • Haventje DHC
  • Noordwal hemsterhuisbrug

Deze worden voorzien van een aansluiting met 3x80 ampère, dus alleen voor klein materieel. In Loosduinen is er al een laadpaal gebruikt als stroomvoorziening voor de bouwkeet.

Doel van de pilot

De doelen ten aanzien van de verduurzaming van mobiele werktuigen in deze pilot zijn:

  • Komen tot een duurzame stroomvoorziening op de bouwplaats
  • Leren welke processen goed/beter ingericht moeten worden
  • Afspraken maken over de benodigde financiering in project budgetten voor voorbereiding, uitvoering en EMVI-waardering.
  • Eerste doel was het voorkomen van diesel-aggregaten op de bouwplaats.

Geleerde lessen

Leerpunten die volgden uit fase 1:

  • Er moet vooraf uitgezocht worden welke elektrische capaciteit er op de bouwplaats geleverd kan worden.
  • De toetsing van de EMVI-uitvraag moet verbeterd worden, evenals de verificatie tijdens de uitvoering.
  • Er was nog te weinig elektrisch materieel voorhanden. Vanuit de aannemers kwamen voorstellen om bestaand materieel aan te passen, maar dat heeft niets opgeleverd.
  • De stroomvoorziening moet ook duurzaam worden aangelegd vanuit het trafo station naar de bouwplaats. De aanwezigheid van een zware stroomkabel op het werk vormt ook een risico, dat beheerst moet worden.

Leerpunten die volgden uit fase 2 en 3:

  • De EMVI-waardering moet hoog genoeg zijn, of er moet een minimum eis worden gesteld.
  • Bij de voorbereiding moet er gezorgd worden voor financiering in het projectbudget tbv de bouwstroomaansluiting.

Overige aanbevelingen

Op basis van de pilot worden de volgende aanbevelingen gedaan: begin op tijd in de voorbereidingsfase met bouwstroom, vanaf VO. Ook moet er meer onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden om laadpalen voor auto's veilig in te zetten voor bouwactiviteiten. Daarbij moet aandacht zijn voor het ontwikkelen van een protocol voor veiligheidsaspecten.

Meer informatie

De contactpersoon van dit project is Wilco Verkade van Gemeente Den Haag.

Bron beeld: Gemeente Den Haag