Stadse Werken Rotterdam

Het raamcontract Stadse Werken in Rotterdam is een contractvorm waarbij tien aannemers zijn geselecteerd om samen met de gemeente het riool te vervangen. Er is in dit project bijzondere aandacht voor prijs, duurzaamheid, innovatie en communicatie.

Beschrijving van het project

Stadse Werken is een initiatief vanuit gemeente Rotterdam en als pilot aangemerkt voor het Schone Lucht Akkoord, thema Mobiele Werktuigen.

De pilot richt zich op de uitvoering van een rioolvervangingsproject binnen de RAW-raamovereenkomst Stadse Werken: rioolwerkzaamheden, dat van start moet gaan in 2021 of de eerste drie kwartalen van 2022. Het doel is om zoveel mogelijk van de werkzaamheden binnen het rioolvervangingswerk emissieloos uit te voeren, binnen de randvoorwaarden van het beschikbaar gestelde budget.

Doel van de pilot

  1. Toepassen van zoveel mogelijk emissieloos materieel in één rioolvervangingsproject: Met de pilot wil de gemeente Rotterdam laten zien dat grond-, weg- en waterbouwwerken emissieloos kunnen worden uitgevoerd met een grote variatie aan emissieloos materieel. Daarnaast is enige schaalgrootte nodig om de benodigde energie-infrastructuur te ontwikkelen.
  2. Realiseren van de benodigde energie-infrastructuur: Naast de inzet van werktuigen, willen we ook ervaring op doen met het realiseren van een (tijdelijke) energie-infrastructuur.
  3. Focus op 'grotere' apparaattypen en werktuigen: Kleine apparatuur (handgereedschap en kleine apparatuur voor grondverzet) is in zekere mate reeds beproefd. De grotere apparatuur in beperktere mate.
  4. Opdoen leerervaring (monitoring en uitvoering): Met de aannemer(s) willen wij een gezamenlijk leertraject doorgaan. Monitoring en samenwerking spelen daarom een belangrijke rol in de uitvoering. Daarnaast willen we ook partijen buiten de bilaterale afspraak informeren via bijvoorbeeld een webinar.

Geleerde lessen

Van de 10 aannemers in het Raamcontract hebben er 5 een uitgebreid plan ingediend. Deze zijn op de 4 hiervoor genoemde doelstellingen beoordeeld. In oktober 2021 is het voorstel van de winnende aannemer geselecteerd. Zij gaan bij de werkzaamheden op de linker Maasoever volledig zero-emissie de riolen vervangen. Apparaten die worden ingezet betreft o.a. een complete elektrische asfaltset, een 20-tons elektrische rupskraan, diverse batterij-aangedreven midi- en minigravers, een elektrische tractor, en alle pompen en aggregaten, slijpmachines, trilstampers, knikmops etc. worden ook in elektrische variant ingezet. Ook de bouwketen en het personenverkeer wordt ZE uitgevoerd. De aannemer regelt zelf de vaste en mobiele energievoorzieningen. Er is een communicatieprogramma opgesteld waarbij is voorzien in kijkdagen, excursies, informatieborden en social media.

Meer informatie

Contactpersonen van dit project zijn Eelco den Boer, Allard Kuil en Paul van de Lande (Gemeente Rotterdam).